بایدها و نبایدها انتخاب دامنه

انتخاب دامنه برای سایت را جدی بگیرید! این نام برای همیشه قرار است بر روی فروشگاه شما باشد. تغییر آن بسیار پردردسر و پرهزینه است. حسابی روی آن دقت کنید و وقت کافی را به آن اختصاص دهید. در ادامه نکاتی را به شما آموزش خواهیم داد تا با رعایت آنها بتوانید بهترین دامنه ممکن را برای وب سایت خود خریداری کنید:

دامنه کوتاه، ساده و روان باشد

بهترین دامنه، نامی است کوتاه و ساده که کاربر به راحتی می تواند آن را به یاد بسپارد و آن را بنویسد. سعی کنید نام دامنه وب سایت شما حداقل حروف را داشته و نهایتاً دو سیلابی باشد.

بهتر است طول دامنه شما کمتر از 15 کاراکتر باشد
بهتر است طول دامنه شما کمتر از 15 کاراکتر باشد

بهتر است نام دامنه طوری انتخاب شود که نوشتار آن به چند مدل امکان پذیر نباشد. مثلاً وب سایت “دیوار” یک نمونه دامنه بسیار ساده و روان است که هم کوتاه است و کاربر به سادگی آن به خاطر می سپارد و از طرفی دیگر املای متعددی ندارد و همه کاربران بدون آشنایی قبلی با املای این وب سایت، می توانند آن را در مرورگر تایپ کنند.

در مثالی دیگر عبارت “طراحی” را در نظر بگیرید. می توان آن را به شکل Tarrahi – Tarahi – Tarahy نوشت و کاربر نمی تواند نوشتار آن را در ذهن به خاطر بسپارد.

تا حد امکان ازاعداد و حروف اختصاری استفاده نکنید

برخی شرکت های بزرگ خصوصاً شرکت های دولتی به دلیل داشتن اسم طولانی، اقدام به خرید دامنه هایی با حروف اختصاری می کنند. مثلا آدرس شرکت توزیع برق تهران بزرگ tbtb.ir است. به نظر شما چه کسی این اسم به خاطر می سپارد؟

استفاده از اعداد نیز تقریباً منسوخ شده است. سابق بر این از عدد 4 بجای عبارت FOR و از عدد 2 بجای عبارت TO استفاده می شد که در حال حاضر این امر وجهه مناسبی ندارد. تلاش کنید دامنه ای به یادماندنی و جذاب انتخاب کنید.

از خط تیره – استفاده نکنید

برخی افراد هنگام خرید دامنه، نام مورد نظر خود را بسته می بینند و اقدام به ثبت دامنه با خط تیره – می کنند. عموماً خط تیره – با خط زیر _ که در ایمیل ها استفاده می شود از دید کاربر خیلی متمایز نیست و امکان اشتباه در درج آدرس وجود دارد. رعایت این جزئیات هر چند کوچک سبب می شود تا هیچ کاربری را از دست ندهید و بهترین دامنه ممکن را ثبت کنید.

سعی کنید دامنه ساده و کوتاه باشد. کاربر باید بتواند آن را راحت بنویسید
سعی کنید دامنه ساده و کوتاه باشد. کاربر باید بتواند آن را راحت بنویسید

دامنه فارسی انتخاب نکنید

شاید داشتن یک دامنه با حروف فارسی جالب به نظر برسد ولی علاوه بر اینکه خیلی عرف نیست نوشتن آدرس سایت را برای کاربر سخت می کند. کاربر باید آدرس را با حروف فارسی وارد کند و پسوند را حروف انگلیسی. ضمن اینکه در اشتراک گذاری لینک، حروف فارسی به صورت هش شده نمایش داده می شوند و عملاً کاربر نمی تواند متوجه آدرس سایت شما شود.

مقاله پیشنهادی » دامین چیست؟ آنچه باید در مورد دامنه های اینترنتی بدانید

استفاده از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید

بهتر از دامنه بیانگر حوزه فعالیت وب سایت شما باشد. مثلاً اگر یک فروشگاه ابزارآلات دارید می توانید از عبارت هایی نظیر tools – abzar و… در دامین خود استفاده کنید. این کار باعث می شود هم کاربر هم گوگل حوزه کاری شما را بهتر و سریع تر تشخیص دهند.

از عبارت های عمومی استفاده نکنید

این تیتر را درست بعد از تیتر “استفاده از کلمات کلیدی مرتبط” آوردیم که بدانید استفاده از کلمات کلیدی به معنی استفاده از عبارت های عمومی نیست. مثلاً اگر ابزار فروشی دارید از دامنه abzarforooshi.com استفاده نکنید. این یک نام عمومی است نه اسم یک برند. می توانید از نام برند در کنار کلمه کلیدی استفاده کنید. مثلاً ابزار آروا از یک دامنه مناسب با نام arvatools.com استفاده می کند که هم برند آروا در آن است و هم عبارت کلیدی tools.

استراتژی بلند مدت – شبیه دیجی کالا نباشید!

آیا فروشگاهی بالاتر از دیجی کالا می شناسید؟ در هنگام شروع کار، هدف آنها فقط فروش محصولات دیجیتال نظیر دوربین بود و به همین دلیل نام دیجی کالا انتخاب شد. اما با گسترش کار، سایر محصولات خوراکی، ابزار، دکوری، تحریر، پوشاک و… نیز به آن اضافه شد. این موضوع یک نقطه منفی برای فروشگاه بزرگی چون دی جی کالا به حساب می آید.

برادران محمدی (بنیان گذاران دی جی کالا) شاید فکر نمی کردند فروشگاه لوازم دیجیتال آنان روزی بزگترین خرده فروشی در ایران شود.
برادران محمدی (بنیان گذاران دی جی کالا) اگر می دانستند وب سایت فروش تجهیزات دیجیتالی آنها روزی بزرگترین بازار خرده فروشی ایران خواهد شد شاید هرگز اسم دی جی کالا را برای آن انتخاب نمی کردند.

بهتر است قبل از ثبت دامنه، حوزه کسب و کار خود را مشخص کنید و اگر در آینده قصدی برای گسترش آن دارید از همین الان پیش بینی کرده و دامنه ای انتخاب کنید که در آینده تناقض ایجاد نکند. تغییر برند و دامنه سایت به حدی پر دردسر و پرهزینه است که دی جی کالا ترجیح داد با وجود این تناقض بزرگ، از نام قدیمی استفاده کنید و وارد بحث تغییر دامنه نشود.

تحقیق و مشورت را فراموش نکنید

برای انتخاب دامنه اصلی سایت عجله نکنید. می توانید در ابزارها، وب سایت های پیشنهاد دهنده اسم، دیکشنری، فرهنگ لغت، وب سایت های فروش دامنه و… تحقیق کنید. در تحقیقات خود با عبارت های معادل، پیشوندها و پسوندهایی آشنا می شوید که ذهن شما را برای انتخاب دامنه باز می کند. می توانید از نظر مشورتی دوستان، آشنایان و همکاران خود نیز برای انتخاب نام دامنه استفاده کنید.

شبکه های اجتماعی را رصد کنید

بعد از ثبت دامنه می بایست اقدام به ثبت اکانت در شبکه های اجتماعی نمایید. بهتر است قبل از خرید دامنه از باز بودن نام خود در شبکه های اجتماعی مطمئن شوید تا بتوانید حسابی با نام وب سایت خود ثبت نمایید. یکی از بهترین ابزارها برای بررسی نام آزاد در شبکه های اجتماعی ابزار Namechk.com است.

از دیگران الگوبرداری کنید اما کپی نه!

موردی که این روزها باب شده است کپی برداری به صورت مستقیم از برند و ظاهر وب سایت های بزرگ است. مثلاً مدیران وب سایت های فروشگاهی تمایل دارند ظاهر سایت خود را کاملاً شبیه دیجی کالا کنند و حتی اسمی که انتخاب می کنند نیز مشابه این فروشگاه است.

انچه که باید بدانید این است که این کار شما را بزرگ نمی کند بلکه از نظر کاربران یک کپی ناشیانه به حساب خواهد آمد. شما می توانید از نقاط قوت و بخش های کاربردی فروشگاه ها و وب سایت های بزرگ الگو برداری کنید اما ظاهر و برند اختصاصی خود را داشته باشید و نسخه کپی و بی کیفیت یک وب سایت دیگر نباشید.

از دامنه دیگران کپی نکنید. برند خودتان را بسازید
در انتخاب دامنه از دیگران کپی نکنید. برند خودتان را بسازید

خیلی کمال گرا نباشید!

همه این موارد را گفتیم ولی قرار نیست دیگر از آن طرف بام بیفتید! خیلی کمال گرا نباشید. راه اندازی وب سایت خود را معطل انتخاب نام نکنید. شما می توانید برای شروع کار هر دامینی را انتخاب کنید.

در ماه های اول راه اندازی وب سایت اگر مشکلی در انتخاب نام دامنه بود می توان آن را تغییر داد چون هنوز سایت تازه تأسیس است و اعتبار بالایی ندارد.

معرفی ابزارهای مفید

جالب است بدانید ابزارهایی نیز برای انتخاب نام دامنه وجود دارد که به کمک آنها می توانید ایده هایی برای انتخاب نام دامنه به دست آورید. در ادامه مروری بر این ابزارها خواهیم داشت:

ابزار اسم ساز

این ابزار ایرانی ابتدا از شما یک عبارت کلیدی را دریافت می کند و سپس با استفاه از پسوندها و پیشوندهای محبوب ترکیبات مختلفی را می سازد که می توانید همان لحظه دامنه فوق را در پسوندهای IR – COM – NET- ORG بررسی کنید و از باز بودن آنها اطمینان حاصل نمایید. استفاده از این ابزار کاملاً رایگان است.

ابزار اسم یار

این ابزار نیز مانند اسم ساز عمل می کند با این تفاوت که امکانات بیشتری برای جستجو و ساختن معادل ها و ترکیب های متعدد ارائه می کند. وب سایت اسم یار بخشی از خدمات خود را رایگان ارائه می کند و لی برای استفاده از همه امکانات به صورت نامحدود می بایست عضو سایت شوید.

ابزار Names4Brands

این ابزار انگلیسی نیز رایگان است. شما می توانید عبارت های محبوب پیشوند و پسوند انگلیسی را به عبارت کلیدی خود اضافه کنید و ترکیب های جالبی بسازید. یکی از مزیت های این ابزار امکان انتخاب تعداد کاراکترهای پیشوند یا پسوند است. در صورتی که به دنبال دامنه ای با نام انگلیسی هستید این ابزار به شما کمک خواهد کرد.

دامنه com و ir چه تفاوتی دارند؟ کدام بهتر است؟

عموماً بین پسوندها، تفاوت خاصی از نظر فنی وجود ندارد. به دلیل شرایط تحریمی، ممکن است با دامنه ir امکان استفاده از خدماتی نظیر google ads را نداشته باشید. بهترین راه خرید همزمان دامنه com و ir برای سایت است.

آیا می توان دو دامنه برای سایت داشت؟

بله. می توانید چند دامنه را به سایت خود متصل کنید. اما تنها یکی از آنها دامنه اصلی سایت شما خواهد بود. سایر دامنه ها، به دامین اصلی و انتخابی شما ریدایرکت می شوند. به این کار پارک دامین گفته می شود.

آیا می توان دامنه سایت را بعداً تغییر داد؟

از نظر فنی امکان پذیر است. اگر وب سایت شما قدمت زیادی دارد بهتر است از یک متخصص سئو برای تغییر دامنه کمک بخواهید تا سئوی سایت شما آسیب نبیند.