قیمت هاست 10 گیگ …

قبل از ورود به بحث “علل تفاوت قیمت هاست” بهتر است ابتدا قیمت یک هاست مشخص را در شرکت های مختلف پیدا کنیم. برای این کار ما یک هاست با فضای 10 گیگابایت در نظر گرفته ایم. نتیجه بررسی را در جدول زیر مشاهده خواهید کرد.

میهن وب هاستایران سرورنت افرازایران هاستهاست دی السون هاست
هاست 10GB اقتصادی80.00099.000137.000165.000100.000
هاست 10GB – حرفه ای185.000209.000212.000235.000135.00
بهمن 1401 – قیمت ها به تومان است

بر اساس این جدول، حداقل قیمت یک هاست 10 گیگ 80.000 تومان است که توسط میهن وب هاست ارائه می شود و حداکثر آن 235.000 تومان شرکت هاست دی ال است.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت هاست

شاید در نگاه اول این تفاوت قیمت ناشی از گران فروشی و سودجویی برخی شرکت ها به نظر آید ولی اگر نگاه دقیق تر و فنی تری به موضوع داشته باشید شاید گران ترین پلن میزبانی وب سود کمتری از پلن های ارزان تر برای فروشنده داشته باشید.

گرچه عوامل بسیار زیادی باعث تفاوت قیمت هاست می شوند. از هزینه های تمام شده برای خرید، راه اندازی، مدیریت و پشتیبانی بگیرید تا هزینه های دفتری، تبلیغاتی و نیروی انسانی. هدف ما بررسی سطح کیفی سرویس میزبانی وب است. پس از عوامل دیگر صرف نظر می کنیم و تمرکز خود را بر روی عوامل فنی، سخت افزاری و نرم افزاری معطوف می کنیم. البته نیم نگاهی به سیاست های بازاریابی و اعتبار برند نیز خواهیم داشت.

محدودیت در سقف مصرف منابع پردازشی

همانطور که در مقاله “هاست چیست؟ معرفی انواع هاست های موجود در بازار” توضیح دادیم یک سرور را به بخش های کوچکتر به نام هاست تقسیم می کنند. منابع سرور نظیر پردازشگر، رم و هارد در این هاست ها به اشتراک گذاشته می شود و برای اینکه کاربران پر مصرف، بیش از حد منابع را درگیر نکنند برای آنها به صورت نرم افزاری محدودیت مصرف منابع در نظر گرفته می شود.

ایجاد محدودیت منابع پردازشی اختصاص یافته به هر پلن، یکی از عمامل تاثیر گذار بر قیمت هاست است
ایجاد محدودیت منابع پردازشی اختصاص یافته به هر پلن، یکی از عوامل تفاوت قیمت هاست است

یک سرور با منابع مشخص را در نظر بگیرید. برخی شرکت ها محدودیت زیادی برای پلن ها در نظر می گیرند و بدین ترتیب تعداد کاربر بیشتری را می توانند روی سرور میزبانی کنند. بنابراین هزینه هر پلن را می توانند کاهش دهند ولی سرویس کیفیت مطلوبی نخواهد داشت. شرکتی دیگر محدودیت کمتری اعمال می کند و در عوض تعداد کاربر کمتری را روی سرور میزبانی می کند. به همین دلیل قیمت پلن های میزبانی آن شرکت بالاتر خواهد بود و سرویس ارائه شده نیز با کیفیت تر است.

لازم به ذکر است که مثال فوق در شرایط یکسان تراکمی است. یعنی تعداد وب سایت های میزبانی شده متناسب با توان پردازشی سرور باشد. پایین تر در مورد موضوع تراکم نیز صحبت کرده ایم. موضوعی که در برخی از شرکت های میزبانی وب امری متداول شده است و بیشتر از توان سرور، اقدام به فروش هاست می کنند.

قدرت و کیفیت قطعات سخت افزاری سرور

در دیتاسنترها سرورهای مختلفی نگهداری می شود. برخی از سرورها دارای قطعات قدیمی، تعمیر شده و پر کار هستند و برخی دیگر نیز قطعات جدید، پر سرعت و نسل جدید دارند. مسلم است که به دلیل کیفیت پایین تر، هزینه اجاره سرورهای کهنه نسبت به سرورهای جدید کمتر است.

قدرت قطعات سخت افزاری نیز نقش تعیین کننده ای در قیمت سرور دارند. به عنوان مثال استفاده از هاردهای nvme نسبت به هاردهای sata قیمت بالاتری دارند و همچنین هرچقدر پورت خروجی سرور پرسرعت تر باشد هزینه آن بالاتر خواهد بود.

سرورهای نسل جدید کیفیت، بازدهی و ضریب امنیت بالاتری نسبت به سرورهای قدیمی دارند
سرورهای نسل جدید کیفیت، بازدهی و ضریب امنیت بالاتری نسبت به سرورهای قدیمی دارند

نرم افزارها و لایسنس ها

در مقاله “راهنمای انتخاب هاست برای وردپرس [7 معیار کلیدی]” به نکات مهمی برای انتخاب سرویس میزبانی وب اشاره کردیم و آیتم هایی نظیر سیستم عامل، وب سرور و کنترل پنل را مثال زدیم. به این موارد نرم افزارهای مدیریتی، پلاگین های بهبود عملکرد و ابزارهای امنیتی را هم اضافه کنید.

اکثر نرم افزارهای عنوان شده پرمیوم هستند و برای استفاده از آنها نیاز به خرید لایسنس است. به عنوان مثال هزینه لایسنس اورجینال لایت اسپید و سی پنل که محبوب ترین وب سرور و کنترل پنل هستند در حدود 150 دلار در ماه است. در چنین شرایطی شرکت میزبان وب در صورتی که بخواهد از لایسنس های اورجینال روی سرور خود استفاده کند به ناچار باید هزینه پلن های هاستینگ خود را نیز بالاتر ببرد.

در حال حاضر اکثر شرکت های هاستینگ از لایسنس های اشتراکی بر روی سرورهای خود استفاده می کنند که هزینه آن بسیار کمتر از لایسنس اورجینال است. گرچه این کار اصولی و حرفه ای نیست ولی به هرحال در شرایط بد اقتصادی کشور، سبب کاهش قیمت سرویس های میزبانی وب خواهد شد و معمولاً برای مشتریان نیز این امر مهم نیست.

تراکم سرور (مهمترین علت تفاوت قیمت هاست)

یک سروری را در نظر بگیرید که قادر به میزبانی از 100 سایت کم مصرف و 30 سایت پر مصرف است. برخی شرکت ها بدون توجه به ظرفیت سرور، از 150 سایت کم مصرف و یا 50 سایت پر مصرف روی این سرور استفاده می کنند تا علاوه بر کاهش قیمت سرویس و جذب مشتری، سود بیشتر نیز کسب کنند. این امر باعث ایجاد تراکم زیاد روی سرور شده و بار پردازشی در اکثر مواقع در ماکزیمم خود قرار می گیرد و به اصلاح لود سرور بالا خواهد رفت.

وب سایت های میزبانی شده روی این سرور دائماً با کندی مواجه خواهند بود و کلیه درخواست ها با تأخیر زیاد پردازش خواهد شد. در این شرایط کاربران سرویسی بی کیفیتی را تجربه خواهند کرد.

حال اگر شرکتی روی این سرور 80 سایت کم مصرف یا 20 سایت پر مصرف را میزبانی کند همیشه سرور توان پردازشی مناسب را خواهد داشت و درخواست ها با حداکثر سرعت پردازش خواهند شد. مسلماً هزینه پلن های این شرکت نسبت به شرکت قبل بالاتر است گرچه مشخصه های یکسانی نیز دارند.

سرورهایی که دارای تعداد یوزرهایی بیشتر از حد توان خود هستند با افزایش لود و کاش سرعت پردازش مواجه می شوند
سرورهایی که دارای تعداد یوزرهایی بیشتر از حد توان خود هستند با افزایش لود و کاش سرعت پردازش مواجه می شوند

اعتبار و برند

در حوزه هاستینگ برخی شرکت ها برند و اعتبار بالاتری دارند و به دلیل خدمات سطح بالاتر، هزینه بیشتری نیز دریافت می کنند. این شرکت ها معمولاً مشتری ناراضی کمتری دارند و گزینه هایی کم ریسک محسوب می شوند. همچنین شرکت های بزرگ و معروف نیاز به پرسنل حرفه ای تری دارند و هزینه های دفتری، تبلیغاتی و نیروی انسانی آنها نیز بیشتر است.

در مقابل شرکت های تازه تاسیس و کمتر شناخته شده به دلیل پایین بودن هزینه ها، امکان ارائه خدمات با قیمت های پایین تر را دارند ولی ریسک استفاده بالاتری دارند. ممکن است بابت یک سهل انگاری مدیر سرور، اطلاعات مشتریان از بین برود و حاصل یک عمر تلاش مدیر و ب سایت نابود شود.

سیاست های بازاریابی و فروش

از دیگر عوامل تاثیر گذار بر قیمت سرویس های میزبانی وب سیاست های کلی بازاریابی و فروش است. برخی شرکت ها تبلیغات گسترده ای دارند که هزینه آن مسلماً بر قیمت سرویس منعکس خواهد شد. برخی شرکت ها نیز ترجیح می دهند بجای تبلیغات، با کاهش سود یا حتی به صفر رساندن آن، هزینه برخی سرویس ها را کاهش دهند و بدین ترتیب سهم بیشتری از بازار دریافت کنند.

برخی شرکت ها هدف گذاری خود را بر روی مشتریان خاص و برند قرار می دهند. مشتریانی که برای دریافت خدمات ویژه و با کیفیت، حاضر به پرداخت هزینه های بالا هستند. این شرکت های میزبانی وب، با ایجاد پلن های گران قیمت و VIP، سعی در جذب مخاطب خاص خود می کنند.

منظور از لود سرور چیست؟

لود سرور به میزان پردازش لحظه ای سرور گفته می شود. اگر cpu و ram سرور درگیر پردازش اطلاعات شوند لود سرور افزایش خواهد یافت. لود سرور توسط اعداد از 0 به بالا مشخص می شود. هر چه عدد لود بالاتر باشد به معنی درگیری بیشتر سرور و پاسخ کند تر به پردازش ها است

مهمترین علت تفاوت قیمت هاست در شرکت های مختلف چیست؟

عوامل متعددی می توان برای آن برشمرد ولی مهمترین عامل بحث تراکم سرور است. اگر شرکت هاستینگ بیشتر از ظرفیت یک سرور، هاست ایجاد کند (Over Selling) باعث افزایش فشار روی سرور و بالا رفتن لود آن خواهد شد.